قباني زار طرابلس والرويس: إذا استمر الشرخ لن يتورع من أحرق الضاحية وطرابلس أن يحرق المسيحيين

Read this story in English
  • W460
  • W460

أعلن مفتي الجمهورية اللبنانية محمد رشيد قباني انه بدون العودة إلى الحوار فلبنان "ذاهب إلى أبعد مما حدث" مؤكدا أن الإنقسام الإسلامي سيجعل من حرق الضاحية وطرابلس "يحرق المسيحيين".

وقال قباني خلال تفقده موقع انفجار الرويس في الضاحية بعد ظهر الإثنين "الهدف واحد هو إشعال نار الفوضى البناءة في كل هذه المنطقة العربية حتى تتمكن الدول الكبرى في الغرب وكل متآمر على هذا الشرق من تفكيك أوصال المنطقة العربية بلدا بلدا".

وقتل 45 شخصا واصيب 500 بجروح الجمعة في انفجارين استهدفا مسجدين في طرابلس، وذلك بعد اسبوع من انفجار مماثل اوقع 27 قتيلا في الرويس بالضاحية الجنوبية.

وشدد قباني على أن "أصحاب المؤامرة في المنطقة كل يوم في حيرة ولم يتمكنوا حتى الآن من إشعال نار الفوضى البناءة في لبنان وهي قتال اللبنانيين وهم رأوا أن الفتنة هي أسهل طريق" سائلا "الله أن يكون أصعب طريق حتى يبقى لبنان ملاذا لكل أهل الرأي والفكر".

عليه جدد قباني طلب "تشكيل حكومة وطنية جامعة وليختلف الجميع داخل الغرف كي لا يكون الإختلاف في الشارع لأن الخطاب المتعجرف ينبغي أن ينتهي عنه السياسيون الذين سوف يجعلون منا ضحايا".

أضاف "صحيح أن للشعوب آمالها ومطالبها لكن الأجنبي الذي يتربص بنا هو الذي سيحاول إحباط الآمال ولا يحقق منها شيئا لانه لا يدافع عن مصالح الشعوب بل أمن اسرائيل التي لم تتمكن منذ 1948 إلا بالقلق".

وذكر أن "القضية المركزية هي فلسطين وهذه أمانة في أعناقنا والسلام حبة مخدر يقدمها الغرب واسرائيل إلى العرب".

وتوجه إلى السياسيين قائلا "إجلسوا مع بعضكم وتكلموا بكلام إيجابي وإلا لبنان ذاهب إلى أبعد ما حدث ويحدث ونتصور".

وأردف "المسيحيون أيضا مستهدفون والمثل في العراق لأن هناك يدا أجنبية تريد أن تنال حتى من الكنائس".

وإذ أكد قباني أهمية "أن يكون التعاون الأول مع المسيحيين كي نكسر هذه الدعاية الخرقاء بأننا لا نستطيع العيش معهم" قال "إذا حدث شرخ بين المسلمين سيخاف المسيحيون أكثر ولن يتورع من أحرق الضاحية وطرابلس أن يحرق أيضا المسيحيين".

وختم أن "الغرب ليس وفيا للمسيحيين ولا يفيدنا إلا أن نضع يدنا بيدهم".

وكان قد حمّل قباني، من مدينة طرابلس، فريقي 8 و14 آذار مسؤولية كل الاحداث التي تحصل في لبنان "لأن خطابهم خطاب التحدي والانتقام".

وتوجه قباني الى دار الفتوى في المدينة، حيث اعتبر أن من نفّذ تفجيري طرابلس هو نفسه الذي فجر في الضاحية الجنوبية، معتبراً أن هدفه هو احداث فتنة سنية-شيعية.

وقال: "عندما فجروا الضاحية ظنوا انهم سينهضون الشيعة ضد السنة، وعندما فجروا الجوامع في طرابلس ظنوا اكثر ان اهل طرابلس سينهضوا ضد الشيعية الا أن حكمة الناس خيّبت آمالهم".

الى ذلك، لفت قباني الى انه اذا "حدثت الفتنة وخرج السنة ليقتلوا الشيعة وخرج الشيعة ليقتلوا السنة ماذا سيحدث بعدها"، وشدد على أن ما يحدث اليوم سببه "ساستنا من 14 و8 اذار ولا استثني احدا، لان خطابهم خطاب تحدي وانتقام".

وطلب من الرئيس المكلف تشكيل الحكومة تمام سلام أن يؤلف "حكومة وطنية لجعل الخلاف في مكاتب الحكومة وليس في الشارع"، داعياً الى الجلوس حول طاولة حوار "جدي".

وأضاف "اسأل الله عز وجل ان يكون الشهداء الذين سقطوا، الفدية للفتنة الطائفية والمذهبية بين السنة والشيعية، وعلينا ان نتكاتف دائماً".

واعتبر قباني أن "دول العالم الكبرى اغلبها مصرّة على الزج بلبنان في منظومة التقاتل العربية"، معتبراً أن لان لبنان أن "اسرائيل لم تعيش يوما من تأسيسها وهي مطمئنة، وهي تعرف انه لن يكون لها اطمئنان الا اذا شرذمت العرب".

وحذّر من الاتجاه نحو المزيد من الظلام والحريق والدخان.

التعليقات 7
Thumb Bandoul 15:15 ,2013 آب 26

@the1, from your mouth to God's ears. Nchallah ya rab.

Default-user-icon dodge (ضيف) 16:05 ,2013 آب 26

Bandoul, does this mean that you will stop insulting islam and muslims?

Thumb Bandoul 17:52 ,2013 آب 27

@dodge, I am not sure what insults you are referring to but I have and I will continue to criticize in the most vocal of ways any Muslims and all extremist Muslims who advocate terrorism, the subjugation of women and intolerance towards other religions. I reject Sharia law, I disagree with Muslim ideology and refuse to let it touch, change, or shape in any way my Christian and Western life. What extremist Muslims and those who sympathize with them fail to understand, is that I respect their right to practice Islam whereas they do not respect my right to practice Christianity.

Thumb Bandoul 19:11 ,2013 آب 26

@the1, khajaltneh with your generous words ya zalameh...your big heart and open mind is a shinning example for all of us...I think you were active in the 75-76 Civil war and thus you learned many things which give you your wisdom and kindness towards you fellow citizen regardless of religion.

Missing -_-wolf-_- 19:14 ,2013 آب 26

Qabbani ,
A very wise respectable religious elder !
Your not just a religious elder but a true Statesman that is not afraid of speaking out the truth as well as not acting out to be a puppet to any outside influence regardless of origin be it the west or from the Middle East .
Your accusations are 100% correct , the beneficiaries of our loss of innocent blood are well known who they are in our region .
Zionism does not wish peace upon us nor their supporters. They would rather see more bloodshed in our country without any regards of who perishes in their quest to destabilise our country .
But what is more disturbing is the anguish to accept other Arab nations ( not the west ) that are supporting these thieving propagandist Zionist in their quest to pursue their aim of further violence amongst us Lebanese . As for the the West we all know which side they are with ( Israel ) & would rather see us tear each other apart but that would not be easy as they think !
Signed Wolf

Default-user-icon Ignorans is a bliss (ضيف) 20:13 ,2013 آب 26

the most ignorant people are the Arabs.. west and east play with you like football. the wealth of the whole world is in the Arab world yet you are the poorest most ignorant people. you kill each others for the name of your gods, and your leaders. wake up and smell the houmous.

Default-user-icon muhami (ضيف) 20:26 ,2013 آب 26

Big John not sure about only opposition killing Christians who seem to be stuck, as usual, in the middle. As an attorney on the US-Mexican border, I have been inundated with calls from Syrian families, Christians and Muslims, somehow making it to Mexico and asking for asylum at the US border. They are all middle-class people who left out of desperation and are risking humiliation and detention to request asylum in the US. Very sad stories. Years ago it was Iraqis and Lebanese and now its Syrians doing the same thing.