المحكمة الخاصة بلبنان: من يكشف معلومات سريّة من المحكمة قد يخضع لإجراءات قضائيّة

Read this story in English W460

دانت المحكمة الدولية الخاصة بلبنان "ما نُشرته بعض الوسائل الإعلامية مؤخراً زاعمة فيها كشف هوية أفراد قد يُستدعون بصفة شهود للإدلاء بشهاداتهم أمام المحكمة"، مضيفة أن " الأشخاص الذين يكشفون معلومات سريّة من المحكمة قد يخضعون لإجراءات قضائيّة".

ودانت المحكمة الخاصة بلبنان في بيان الثلاثاء، "التقارير التي نشرتها مؤخّرًا وسائل إعلاميّة زاعمة فيها كشف هوية أفراد قد يُستدعون بصفة شهود للإدلاء بشهاداتهم أمام المحكمة الخاصة بلبنان"، شاجبة "بأشدّ ما يمكن من عبارات أي محاولات لتخويف الشهود".

واضاف البيان أن "إعلان هوية أفراد بوصفهم شهودًا محتملين أمام المحكمة الخاصة بلبنان قد يعرّض هؤلاء الأفراد للخطر سواء أكانت لهم صلة بالمحكمة أم لا. ونظرًا إلى هذه المخاوف الأمنيّة، فإنّ المحكمة لن تدلي بما يفيد بصحّة أو عدم صحّة ما جاء في هذه التقارير الإخباريّة"، مردفاً الى أن " أجهزة المحكمة الأربعة تنظر بجديّة بالغة إلى أي محاولات من قبل أفراد أو وسائل إعلاميّة لكشف مواد سريّة أو لزعزعة مسيرة العدالة".

وشددت المحكمة في بيانها على أن "الأشخاص الذين يكشفون معلومات سريّة من المحكمة فقد يُعتبرون مخالفين مخالفةً مباشرة لأوامر قضائيّة وقد يخضعون لإجراءات قضائيّة لانتهاكهم حرمة المحكمة".

وكان الناطق الرسمي بإسم المحكمة الدولية مارتن يوسف قد أشار الأحد 20 كانون الثاني 2012 الى أنه "لا يعرف ان كانت الصور التي نشرتها صحيفة لبنانية محلية تعود لشهود ام لا، لانه لا يعرف الموضوع"، مشدداً على أن "نشر الصور تهدد حياة المنشور صورهم سواء كانوا شهوداً ام لا،فضلاً عن تعريض العدالة الدولية للخطر".

وتساءل يوسف في السياق نفسه "عن كيفية نشر هكذا معلومات تهدد حياة الشهود"مؤكداً انه "ليس كل ما يسمى تسريبا من الممكن ام يكون تسرييا"، وموضحاً أن "المعلومات التي تنشر يجب التحقيق فيها للتأكيد ان كانت التسريبات التي تنشر حقيقية ام لا".

يُشار الى ان المتهمين الاربعة باغتيال الحريري ورفاقه في 14 شباط 2005، بحسب القرار الاتهامي للمحكمة والذين قررت المحكمة محاكمتهم غيابياً، هم سليم جميل عياش ومصطفى أمين بدر الدين وحسين حسن عنيسي وأسد حسن صبرا، وكلهم لبنانيون ينتمون إلى حزب الله وما زالوا متوارين عن الانظار وقد وجهت اليهم تسع تهم.

في حين ينفي الحزب هذه التهمة متهماً المحكمة الدولية بانها "مسيسة وتخدم اهدافا اسرائيلية واميركية". وفي شباط الماضي، قررت غرفة الدرجة الأولى محاكمة المتهمين الأربعة غيابياً.

والمحكمة الخاصة بلبنان هي المحكمة الدولية الوحيدة القائمة التي بإمكانها عقد محاكمات غيابية لأن نظامها الأساسي يتضمّن عناصر من القانونين اللبناني والدولي.

التعليقات 16
Thumb jabalamel 11:57 ,2013 كانون الثاني 22

lol

legal action against newspapers in lebanon

i would like to see that

Missing un520 12:15 ,2013 كانون الثاني 22

Read again, it says persons....not newspapers..I bet some big (iranian) money is going into somebodys pocket for this information to tarnish the credebility of the STL

Thumb jabalamel 12:42 ,2013 كانون الثاني 22

the filthy zionist scum talks about iranian conspiracy

hillarious

Missing un520 14:30 ,2013 كانون الثاني 22

Read again, mowaten, and again...and again....It says:
"Persons who disclose confidential information from the STL may be in direct contravention of judicial orders and be subject to judicial proceedings for contempt"
It doesnt say anything about suing lebanese media, not even in your quoute:
"Any efforts by individuals or the media to disclose confidential material or to undermine the administration of justice are taken very seriously by the STL’s four organs."

Thumb shab 13:02 ,2013 كانون الثاني 22

filthy militia

Thumb jabalamel 17:20 ,2013 كانون الثاني 22

indeed you are

Thumb geha 13:34 ,2013 كانون الثاني 22

trash like al akhbar should not be allowed to print.
they spread false rumors and incite for sectarian strife.
their latest article even calls for the death of Marwan Hamadeh.

Thumb geha 15:02 ,2013 كانون الثاني 22

mowaten, once more you prove to be an illiterate, while you cry: I am Mr know it all.
go check the facts and then come and discuss.
even Berri is crying fowl against akhbar :)

Thumb geha 16:55 ,2013 كانون الثاني 22

no need to waste my time on you idiotic mind, you will hear about it tonight: it is all over the news :)
each day you show us how blocked your mind is, while accusing others of so many things :)

Thumb jabalamel 17:21 ,2013 كانون الثاني 22

the filthy zionist scum hate patriotic newspapers

Missing un520 14:33 ,2013 كانون الثاني 22

re mowaten and jabalamal:
Please update us on this one as soon as you hear anything:
http://www.dailystar.com.lb/News/Politics/Jun/10/Hizbullah-to-sue-magazine-for-Hariri-killing-claims---reports.ashx#axzz2Ihry5R25

Thumb jabalamel 17:21 ,2013 كانون الثاني 22

why would i update to you anything?

Thumb jabalamel 17:21 ,2013 كانون الثاني 22

the filthy zionist scum try to portray their propaganda as truth

Thumb chrisrushlau 18:23 ,2013 كانون الثاني 22

If we'd had the UN seventy years ago, it could have helped Germany's national development by trying terrorists Germany caught, so Germany could focus on bringing stability and democracy to the region based on equality between Germans and Jews.
That is to say, UN involvement here is a stamp of approval on Lebanon's racist system, called the Taef Accord, where the one quarter who are Christian are equal to the three quarters who are Muslim (but who's counting--not since the census in the '30's?).

Thumb jabalamel 16:18 ,2013 كانون الثاني 23

you claim percentages but than you say you don't know.

how can you claim percentages?

Thumb jabalamel 16:02 ,2013 كانون الثاني 23

te filthy zionist scum wants to be smart and funny but he is neither of it